PENGHARAP REDHA NYA
Semoga segala yang tercatat memberi manfaat.
Coretan dari hati untuk hati

Nobody perfect, but everyone can be close to it.

No comments



Assalamualaikum ^^,

" Allah doesn't expect you to be perfect. He expects you to try your best to be as close as you can, to perfection."
- A.A -

Kata-kata ni saya ambil daripada sebuah buku yang sangat best! Siapa yang dah baca buku ni, tahulah~

Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya mendapat ilham untuk menulis lepas baca buku-buku. Sebab tulah kita kena banyak membaca, jika nak beri output... perlukan input. Kalau tak, tanduusss. Jadi, baca! Iqra'!  InsyaAllah dapat beri manfaat pada semua pembaca ^^,

Sebagai seorang manusia, kita semua sama... benarkan? Walaupun hati lain-lain, tapi  semua ada 2 tangan, 2 kaki, 2 telinga, satu hidung, satu mulut, 2 biji mata dan sebagainya. Dan tak dilupakan juga, kita semua tak sempurna dan tak akan sempurna sebab kita hanya manusia dan bukan Tuhan. Ya, hanya Allah yang mempunyai sifat kesempurnaan dan zero kelemahan.

Walau bagaimanapun, semua ketidaksempurnaan itu tak bermaksud kita boleh goyang kaki sambil main  batu seremban dan minum ais batu campur. Ohhh... tidak. Allah jadikan kita tidak sempurna, tak bermaksud kita mesti terima je segala kelemahan  tanpa sikit pun usaha untuk  jadi lebih baik. Sebab tu Allah kurniakan akal yang sangat dasyat dan akal datang dari otak yang power 'gila'. Allah cipta kita dengan ciptaan yang sangat hebat, supaya kita punya kudrat untuk ubah diri jadi lebih baik dan hampir dengan sempurna... hampir...
Allah berfirman dalam surah Al- Isra' ayat 70 :

  Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan. 

Allah cipta kita dengan kelebihan yang sempurna jika nak dibandingkan dengan makhluk lain. 

Dikatakan kita tak sempurna membawa maksud, kita punya kelemahan dari segi sikap, kita punya kelemahan dari segi bakat tu dan ini sebab kita punya potensi yang berbeza. Sepandai manapun seseorang tu, dia pasti ada kelemahan dan kekurangan. Sehebat manapun seseorang tu, dia pasti ada kelemahan dan kekurangan. Jadi, jika kelemahan itu membawa kemudaratan, adakah patut kita biarkan kelemahan itu bermaharaja lela dalam diri ?  Jika kelebihan kita kearah lain, adakah patut  diabaikan kelebihan tu dan layan je kelemahan kita?

Contohnya kita lemah dari segi mengawal emosi, patut tak kita layan je sikap tak elok tu tanpa usaha untuk bersabar? Kita lemah dalam mengurus masa, wajarkah kita biarkan masaterbuang dengan alasan... tak pandai urus masa? Kita memang seorang yang suka enjoy, sehinggakan kita layan internet sampai terlajak waktu solat? 

Contoh lain...

" Alaa, aku memang tak pandai pun, otak slow... belajar pun tak guna"

" Ish, susah la... tak buat lagi dah tahu tak boleh"

" Aku ni memang cenggini. Selalu bagi masalah je"

Jika begitu sikap kita, sedarlah yang kita dah mempertuhankan kelemahan. Alasan demi alasan diberi sampai tutup peluang sendiri. Kadang-kadang, ada yang tersalahkan Tuhan sebab jadikan diri lemah. Nauzubillah.. Allah tak pernah menzalimi hamba Nya, tapi kita lah yang menzalimi diri sendiri. 

Sebab tu Allah kurniakan  akal, untuk bezakan baik dan buruk. Allah utuskan Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan umat Baginda. Dan kadang-kadang Allah aturkan orang-orang sekeliling yang baik dan dapat membantu kita kembali kejalan Nya. Sayang nya Allah pada kita. Tinggal pada diri kita, nak berubah atau tak. Nak Jadi lebih baik atau tak. Sayangkan diri atau tak.

Jadi apa jalan penyelesaian nya?

Senaraikan kelemahan-kelemahan dan cuba cari satu persatu solusinya. Kenal pasti, adakah benar itu kelemahan  atau sekadar mindset. Senaraikan juga kelebihan  dan cuba usaha untuk memberi manfaat dengan kelebihan tu. Memang kita tak sempurna, tapi kita saling melengkapi ^^,

Jika  dah usaha tetapi gagal, ingatlah yang kita manusia biasa. Orang yang gagal adalah orang gagal mencuba. Jika gagal, itu bermaksud kita dah selangkah kehadapan, jadi langkah lagi.. langkah lagi dan langkah lagi. 


Ingatlah yang kelemahan memang selalu ada. Jadi tak perlu tunggu kelemahan tu hilang baru nak bergerak. Bergerak je dulu. Jika kita ada sikap yang tak elok, sikap tu takkan hilang tiba-tiba tanpa usaha. Perbaiki diri. Jangan jadikan kelemahan sebagai alasan untuk kita goyang kaki. Gunakan kelebihan  untuk atasi kelemahan. Contohnya, jika kita lemah dalam berdakwah secara lisan dengan bertazkirah, usaha untuk berakhlak mulia sebagai dakwah.  


Ubah sikap yang tak elok dengan yang lebih baik. Atasi kelemahan dengan kelebihan.

Semua orang pernah buat silap. Tapi jangan terlampau selesa dengan kesilapan.

Wallahua'lam. jika ada salah dalam coretan ini, saya terima segala teguran sebab saya juga tak sempurna ^_^








 












 

No comments :

Post a Comment