PENGHARAP REDHA NYA
Semoga segala yang tercatat memberi manfaat.
Coretan dari hati untuk hati

Bisikan hati =' )

No comments



Bismillahirrahmanirrahim...

Pernah satu ketika, seorang hamba Allah bertanya pada diri...

"Kak 'qiyana', camne nak jaga hati? Kite kan perempuan, tipulah kalau nak kata kite tak de suka siapa-siapa kan..huhu. Kadang-kadang tu terminat gak.. tapi kite tau tak boleh, kite tau kite tak patut tersuka, tapi.. yelah, kite insan lemah je. Lagi-lagi, bile orang yang kite suka tu pun suke kat kite,  Kite takut... takut dengan murka Allah "

Lama diri ni memandang wajahnya, jauh dalam hati, tak dinafikan... aku juga pernah hadapi masalh begitu. Sebab aku juga insan lemah, yang punya banyak khilaf. Aku biarkan dia menghabiskan esak tangisnya, sebelum lidah mula berbicara. Dalam kufikir, ku imbau kembali motivasi yang digunakan untuk diri menepisnya dulu... 

Setelah insan itu reda dengan tangisan, aku mula membuka bicara...

" Dik, akak bukanlah seorang yang alim pun, akak pun pernah rasa cam awak. Sebab akak pun perempuan... hehe. Jadi, jangan sedih... mesti ada jalan penyelesaian nye. Kan Allah yang ciptakan kita, mestilah Dia lebih memahami hati kite. Allah memang ciptakan manusia tu berpasangan, lelaki akan suka perempuan, perempuan akan suka lelaki. Dan Allah juge dah beritahu dalam al-quran, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. 

" Cuma nye dik, sekarang bukan masa yang sesuai lagi untuk kite fikir lelaki mana yang patut aku pilih untuk jadi suami, sebab perkara utama yang kite kena fikir sekarang adalah persiapkan diri sebagai pelajar... untuk kebahagiaan ibu bapa kite. Dan sekaranglah masanye untuk kite mujahadah, maksudnye mujahadah untuk lawan bisikan syaitan. Cube kita fikir dalam-dalam, sebelum kite mencari cinta manusia, kite dah balas ke belum cinta Allah pada kita?"

Senyum.. perlahan kepalanya menunduk dan menggeleng. Aku juga dipihak yang sama... 

"Sebab tu lah, sebukkan diri kita untuk balas cinta Allah. Jangan biarkan syaitan mencelah sikit pun untuk kacau cinta kita pada Allah. Doa pada Allah banyak-banyak agar kita diselamatkan daripada kemaksiatan. Dan lagi satu, tuundukkan pandangan... sebab dari mata boleh turun ke hati. hehe

"Lagi satu pesan akak, jadilah muslimah yang mahal... mahal harga diri. Jangan mudah sangat terima ajakan nakal budak lelaki yang kacau awak tau. Jika lelaki yang benar-benar inginkan awak, die pun mesti tau ke'mahal'an muslimah tu dengan menghormati kite sebagai seorang muslimah. Ingat ye dik..jage diri. Maafkan akak, akak pun masih berusaha... jadi ini je yang akak mampu bantu"

" Terima kasih kak... sejuk hati kite.hee "

Dia mengesat air matanya yang mengalir...

" Jangan nangis lagi tau... nangis sebab Allah takpe, tapi jangan nangis sebab si dia. Sama-sama dik... doakan akak juga ye, akak pun dalam mujahadah."

Senyum...

Sejujurnya, aku kagum dengan insan yang berada dihadapanku, kagum sebab dia berusaha agar tidak jatuh kedalam  perkara yang Allah tak suka. Ramai rakan sebaya yang membiarkan masalah hati ini bersarang dalam hati.

 Alhamdulillah~


- dedicated to someone... : seorang muslimah-

No comments :

Post a Comment